tisdag 19 juli 2016

En liten oas

En av mina många svagheter är matplatser, alltså ställen man äter på som saknar anknytning till mitt  eget kök. En ny favorit är Systrarna på Solhjulet utanför Genarp. Jag föll pladask redan innan jag hunnit innanför grinden.

Välkomnande entré.

Innanför grinden blir man inte besviken. Där väntar en prunkande trädgård med bord och stolar i olika små trädgårdsrum. Vi valde ett plats med hallonhäck bakom ryggen och jag tror inte någon misstyckte att vi nallade ett smakprov.

Hallonhäckar.

I det lilla kaféet serveras både varma och kalla smörgåsar, hembakade kakor och lättare lunchrätter. Lördagar och söndagar serveras frukostbuffé och den ska jag pröva så snart jag hinner. 
Kaféet är ett rent familjeföretag, startat av familjens två döttrar. Familjens stora djurintresse märks. En glad tupp underhåller gästerna, kaniner hoppar runt och minigrisar bökar fridfullt. Och som grädde på moset finns en fin spännande lekplats för ungarna att härja runt på.

Lekkojan.

Hundar är lika välkomna som tvåbenta.

- Så mycket personal här finns,säger sambon och någon dag efter får vi förklaringen i Sydsvenska Dagbladet som hälsat på. Egentligen är det bara de båda döttrarna Minna och Gry och deras mamma Irene som sköter ruljangsen, Och då har Minna ytterligare ett arbete som sjukgymnast. Men gästerna har en tendens att involveras i verksamheten. Gäster fixar blomvaser, plockar bär, diskar och hjälper till på allehanda sätt. 

Diskplatsen finns utanför huset.

Några sittplatser finns inomhus.

Enligt Sydsvenskan startade rörelsen för elva år sedan i mycket blygsam skala med en termos kaffe och två sorters hembakade kakor. Då var döttrarna bara tolv och nitton år gamla, men fast beslutna att bli kaféägare. Det har lyckats över förväntan  Nu ökar gästtrycket och man kan bara hoppas att den familjära stämningen inte går förlorad.
Måtte också den fina trädgården få bestå. För det är trots allt den som gör att  man mår så gott där med sin kaffekopp och ett par goda kakor.

Lummigt värre.


Frukt och bär.

I familjens egen trädgård växer en juvel, ett mullbärsträd som bidrar med bär till våfflorna då och då.

Mullbärsträdet.

Titta på systrarnas webbplats eller besök dem på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar